Service met een glimlach

Oh, persoonlijke effectiviteit verbeteren met fotografie? En daarover geadviseerd worden? Kan dat? Jazeker kan dat!

Het meest simpele voorbeeld ligt, zoals vaak, erg voor de hand.
We kennen allemaal de slogan’s wel, zoals: “service met een glimlach”. In dit geval een slogan van een supermarktketen. En dan kom je met dat verwachtingspatroon in een willekeurig supermarkt van deze keten en dan is er geen glimlach te bekennen.
Ik zou er honderden foto’s van kunnen maken. Niet zozeer om te confronteren, maar om mensen te laten weten dat ze anders overkomen dan hun slogan. Het is dan aan hun om te kiezen of ze daar wat mee willen. Maar als ze het willen en als ze willen leren om congruenter te zijn in hun voorkomen, dan hebben ze fotografisch beeldmateriaal wat helpt.
Het helpt bij bewustwording, wat de eerste stap is naar verbetering van in dit geval persoonlijke effectiviteit in de context van werk.

service met een glimlach

Natuurlijk is dit een heel erg simpel voorbeeld.  Een voorbeeld wat veel subtieler is, is die van de leidinggevende die vertelt over de successen. En die in zijn houding, gebaren en gezichtsuitdrukking niets van blijdschap of trots of overwinning laat zien. Ook hier helpt fotografie, want vaak zijn we ons dit niet bewust. En als foto’s gemaakt zijn is het ook erg handig om te benoemen wat je precies ziet. Dus niet interpreteren, maar feitelijk opmerken wat er is. De vraag die de persoon in het beeld kan hebben is dan of je bewust bent van wat je boodschap is en of die overeenkomt met wat je tot uitdrukking brengt. En natuurlijk is dan ook de vraag die iemand zichzelf kan stellen of je daar verandering in aan wilt brengen of je boodschap wilt wijzigen.

Dus ja, fotografie en advies van okkofoto’s organisatieportret kan je helpen om persoonlijke effectiviteit te verbeteren.
Wil je dat? Neem dan contact met mij door mij een email te sturen.

Graag tot snel, al dan niet via de lens 🙂
Vriendelijke groet, Okko